✅نحوه شکایت از کلاهبرداری تلفنی چگونه است⁉️
✍🏻در مواردی که فردی مورد کلاهبرداری واقع شود ، باید مراتب را به قانون اطلاع دهد ، کلاهبرداری چه مادی و چه معنوی صورت گرفته باشد ، قانون با کلاهبردار برخورد سختی خواهد داشت. جهت شکایت از کلاهبردار، مراحلی را می بایست به ترتیب طی کنید، ابتدا به ساکن، شخصی که مورد کلاهبرداری واقع شده ، پیش از هر اقدامی، میبایست به کلانتری محل سکونت خود مراجعه کرده و اتفاق پیش آمده را به اطلاع کلانتری برساند.
👈🏻در مرحله اول رسیدگی به جرم کلاهبرداری، باید محل وقوع جرم مشخص شود و از آن جایی که کلاهبرداری تلفنی، ممکن است در مکانی ثابت رخ ندهد، اولویت با حوزهای خواهد بود که زودتر شکایت از کلاهبرداری تلفنی را دریافت و شروع به رسیدگی به جرم کرده است.
🔺در مواقعی که کلاهبرداری شاکی خصوصی ندارد چون جرم کلاهبرداری جنبه عمومی نیز را شامل می شود، باید به جرم کلاهبرداری در محاکم قضایی رسیدگی شود.
🔺احضاریه شکایت جرم کلاهبرداری
با اقدام به طرح شکایت در کلانتری محل، دستور ارسال احضاریه یا حکم جلب صادر شده و پس از تکمیل پرونده به دادسرا ارسال خواهد شد ، در ادامه این فرآیند بازپرس دادسرا دستور دعوت از طرفین برای حضور در دادسرا را صادر کرده و طرفین در دفاع از خود با ارائه مستندات و مدارکی که سندیت داشته باشند ، نسبت به احقاق حقوق خود تلاش خواهند کرد ، پس از بررسی های لازم توسط بازپرس پرونده ، پرونده به مجتمع قضایی ارسال شده و توسط شعبه های کیفری رسیدگی خواهد شد.
🔺در شعب کیفری از طرفین تحقیق به عمل آمده و صحت مطالب بیان شده مورد تحقیق قرار خواهد گرفت و نماینده دادستان در صورت احراز وقوع جرم، تقاضای مجازات خواهد کرد و دادگاه پس از بررسی و جستجو، ختم رسیدگی را اعلام و رای نهایی را صادر می کند که این رای توسط طرفین در مدت تعیین شده ای قابلیت اعتراض دارد .
🔺در ادامه رسیدگی به شکایت از کلاهبرداری تلفنی، اگر متهم علی رغم دریافت احضاریه ، به دادگاه مراجعه نکند و در دادسرا حضور نیافته و از خود دفاع نکند، امر کلاهبرداری به وی نسبت داده خواهد شد و طبق قانون مصوب کلاهبرداری، به سه سال زندان و پرداخت جزای نقدی به حساب دولت و البته برگرداندن اموال مورد شکایت محکوم می شود .لازم به ذکر است که رای صادره از طرف دادگاه در موضوع کلاهبرداری، در مدت ۲۰ روز قابل اعتراض و تجدید نظر است . پویا منصفی