مقالات اجتماعی و حقوقی دکتر پویا منصفی

اشنایی با قوانین بین الملل و حقوق بشر و قوانین مهاجرت توسط دکتر پویا منصفی

مقالات اجتماعی و حقوقی دکتر پویا منصفی

اشنایی با قوانین بین الملل و حقوق بشر و قوانین مهاجرت توسط دکتر پویا منصفی

مقالات اجتماعی و حقوقی دکتر پویا منصفی

در این وب لاگ تلاش میکنم مقالات اجتماعی و حقوقی که فکر میکنم میتواند به هموطنان فارسی زبانم کمک کند انتشار میدهم .
در این وب لاگ از قوانین حقوق بین الملل ، قوانین حقوق بشر ، قوانین مهاجرت ، قوانین تابعیتی ، قوانین کشورها و قوانین ویزا و اقامت و زندگی در خارج کشور به اشتراک گذاشته میشود

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
⁉مجازات خیانت در امانت
✅مطابق ماده 674 قانون تعزیرات مصوب 1375 : ˈهر گاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده آنها را به ضرر مالکین یا متصرفین آنها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شدˈ.

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی
  • ۰
  • ۰
ایا در قانون اساسی ایران پارتی و مهمانی مختلط جرم است ؟ 

صرف اقدام به برگزاری مهمانی و پارتی مختلط در قانون مجازات اسلامی ایران جرم انگاری نشده است لذا چنانچه جمعی از جوانان در مهمانی مختلط حضور داشته باشند مرتکب جرم نشده اند و از این حیث مجازاتی به آنها تحمیل نخواهد شد مگر آنکه در ضمن مهمانی مختلط مرتکب جرم شوند.
جرم معمولی که در پارتی مختلط ارتکاب می یابد استعمال مشروبات الکلی است که معمولا توسط میزبان مهمانی تهیه می‌شود. قانون مجازات اسلامی در خصوص تهیه مشروبات الکلی و استعمال مشروبات الکلی مجازات تعیین کرده است. در خصوص استعمال مشروبات الکلی، مصرف کننده به مجازات حدی شرب مسکر که در قانون مجازات اسلامی 1392، هشتاد ضربه شلاق حدی محکوم می‌شود. لازم به ذکر است که چنانچه جرم استعمال مشرو بات الکلی ثابت شود، مجازات شلاق حدی ساقط نمی‌شود مگر آنکه مجرم از ارتکاب جرم تو به نماید که آن هم شرایط خاص خود را دارد.

تهیه کننده مشرو بات الکلی برای مهمانان در پارتی مختلط نیز به حبس تعزیری درجه شش از شش ماه تا یک سال و شلاق تعزیری تا 74 ضربه  و همچنین پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی آن محکوم می‌شود.

در مهمانی مختلط امکان وقوع جرم رابطه نامشروع و حتی زنا محتمل است. مستند قانونی جرم زنا، فصل اول از بخش دوم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 است که البته در زنا حتما باید آمیزش جنسی و دخول آلت تناسلی به اندازه ختنه گاه ثابت گردد. اما در مهمانی مختلط  بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران امکان جرم رابطه نامشروع زیاد است چرا که حتی بوسیدن مرد و زن نامحرم و هرگونه تماس فیزیکی از مصادیق جرم رابطه نامشروع در قانون جمهوری اسلامی ایران است. لازم به ذکر است که مجازات رابطه نامشروع در صورت اثبات، شلاق تعزیری تا 99 ضربه است. البته در برخی پرونده ها مشاهده شده است که دادگاه های بدوی در جرم رابطه نامشروع حکم به بیش از 99 ضربه شلاق تعزیری صادر کرده اند که این گونه احکام قابل تجدید نظر در دادگاه های تجدید نظر می‌باشد.
در خصوص ارتکاب جرایم استفاده از مواد مخدر  در پارتی مختلط می بایست به قانون مبارزه با مواد مخدر مراجعه نمود.

بند 5 ماده 1 قانون مبارزه با مواد مخدر استعمال مواد مخدر صنعتی و سنتی را جرم می داند. علاوه بر استعمال مواد مخدر، تهیه مواد مخدر و حمل یا نگهداری مواد مخدر، فروش یا خرید مواد مخدر نیز جرم محسوب شده و مجرمین مطابق قانون مبارزه با مواد مخدر حسب مورد به مجازات حبس یا جزای نقدی به نفع دولت محکوم می شوند. امروزه در مهمانی ها معمولا از مواد مخدری همچون گراس و حشیش و قرص های صنعتی توهم زا استفاده می‌شود برخی نیز مواد مخدری مانند آمفتامین ( شیشه ) و حتی مواد مخدر گران قیمت مانند کوکایین استعمال می‌شود که مجازات سنگین در بر دارد .
لازم به ذکر است کلیه جرایم مربوط به مواد مخدر در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است.
  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی