مقالات اجتماعی و حقوقی دکتر پویا منصفی

اشنایی با قوانین بین الملل و حقوق بشر و قوانین مهاجرت توسط دکتر پویا منصفی

مقالات اجتماعی و حقوقی دکتر پویا منصفی

اشنایی با قوانین بین الملل و حقوق بشر و قوانین مهاجرت توسط دکتر پویا منصفی

مقالات اجتماعی و حقوقی دکتر پویا منصفی

در این وب لاگ تلاش میکنم مقالات اجتماعی و حقوقی که فکر میکنم میتواند به هموطنان فارسی زبانم کمک کند انتشار میدهم .
در این وب لاگ از قوانین حقوق بین الملل ، قوانین حقوق بشر ، قوانین مهاجرت ، قوانین تابعیتی ، قوانین کشورها و قوانین ویزا و اقامت و زندگی در خارج کشور به اشتراک گذاشته میشود

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

🏣باخودروهای مزاحم جلوی درب منزل چه کنیم؟  

اگر شخصی (از همسایگان یا اهل محل) خودروی خود را طوری پارک می کند که شما نمی توانید وارد پارکینگ منزل یا محل کار خود شده (یا از انجا خارج شوید) ، و این کار را تکرار میکند، لازم است در هر نوبت ، از این وضعیت عکس بگیرید و نیز از دیگران بخواهید که شاهد این قضیه باشند، تا بعدا بتوانید با ارائه ان عکسها ، از صاحب خودرو به عنوان « ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق» شکایت کرده و افرادی که این صحنه را دیده اند نیز به عنوان شاهد معرفی کنید.

اگر هم ماشین غریبه ای (که از اهالی محل نیست) برای اولین بار جلوی پارکینگ شما پارک کرده و مانع رفت و آمد شما شده، می توانید با پلیس ۱۱۰تماس بگیرید. 

از نظر پلیس و قانون ، پارک کردن خودرو مقابل درب منازل دیگران (حتی اگر برای پنج دقیقه باشد) ، تخلف محسوب م‌یشود و مصداق توقف در محل ممنوع است و علاوه بر جریمه ، خودرو توسط جرثقیل پلیس (بدون دریافت هزینه جرثقیل از شما که شاکی هستید) به پارکینگ پلیس منتقل خواهد شد.

پویا منصفی

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی
  • ۰
  • ۰

❌❌❌مبارزه مشترک #پاریس و #لندن در برابر قاچاقبران پناهجویان آغاز شد

 

📌📌فرانسه و بریتانیا مصمم اند که برای مبارزه با پدیده قاچاق پناهجویان یک واحد مشترک ایجاد کنند. رقم مهاجرانی که سعی می کنند از کانال مانش عبور کنند، در سال ۲۰۱۹ به شدت افزایش یافت.

 

📌ژرالد دارمانان،  وزیر امور داخله فرانسه با پریتی پاتل همتای بریتانیایی اش برای مبارزه مشترک علیه گروه هایی که پناهجویان را

به گونه غیرقانونی انتقال می‌دهند، روز یکشنبه یک تفاهم نامه را در کاله که یکی از مناطق شمالی فرانسه می‌باشد، امضا کردند.

📌دارمانان، پس از امضای این تفاهم نامه در صفحه تویتر خود نوشت: «ما باید همکاری های مشترک خود رادر بخش امنیتی به ویژه مبارزه علیه عبور غیرقانونی مهاجران در کانال مانش که زندگی خود را با خطر مواجه می‌کنند، تقویت بخشیم.»

 

📌قرار است پس از این توافق میان دو طرف، یک واحد مشترک از نیروهای بریتانیایی و فرانسوی ایجاد شود. هرکدام از این دو کشور شش افسر پولیس در اختیار این واحد می گذارند که قرار است در منطقه کوکل، مستقر شود. کوکل در نزدیکی کاله موقعیت دارد. بسیاری از مهاجران و پناهجویان سعی می کنند در این جا از کانال مانش عبور کنند.

✅✅هدف اساسی این گروه، تبادل سریع اطلاعات میان دو کشور خواهد بود.

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی
  • ۰
  • ۰

🔺️یکی به ما بگوید درعصر کرونا و دلار ۲۲ هزار تومانی چگونه زندگی کنیم؟

🔹کرونا اوج گرفته است. دلار هر روز گران‌تر از دیروز می‌شود. قیمت یک سکه تمام بهار آزادی معادل حقوق سه، چهار ماه یک کارمند و کارگر است. قیمت ماشین و مسکن هم به جایی رسیده است که تبدیل به آرزو شده‌اند از آن آرزوهای محال.

🔹در این شرایط عالی، چگونه می‌شود زندگی کرد؟ نمی‌دانم تا به حال مسؤولان محترم در نهادها و دستگاه‌های مختلف به این سوال فکر کرده‌اند؟

🔹بعید می‌دانم. آنها حقوق خود را سر ماه می‌گیرند، خوب هم می‌گیرند و گرانی‌ها زیاد تاثیری در زندگی‌شان ندارد. مثلا نماینده‌ای که ۱۱ میلیون حقوق می‌گیرد، هزینه اجاره مسکن هم دریافت می‌کند و ماشین هم در اختیار است، چه می‌داند درد آدم‌ها در این جامعه چیست؟

🔹کدام یک از وزرا یا مقامات خارج از دولت خودش خرید می‌کند؟ مثلا شده است یک روز به میوه فروشی بروند و خرید کنند و ببیند وقتی ما از گرانی حرف می‌زنیم و می‌نویسیم یعنی چه؟

🔹یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس کاهش آمار ازدواج و موالید را موجب شرمساری دانسته است. بله، مایه شرمساری است. جوانان نمی‌توانند ازدواج کنند. زوج‌ها نمی‌توانند بچه دار شوند، چون می‌دانند از پس مخارج زندگی بر نمی‌آیند. نمی‌توانند برای رفتن زیر یک سقف، خانه اجاره کنند. نمی‌توانند هزینه‌های یک بچه تازه متولد شده را بدهند.

🔹نمی‌توانند و به خاطر همین چشم خود را به روی تشکیل یک زندگی جدید می‌بندند، به همین راحتی!

🔹خیلی از خانواده‌ها سبد زندگی خود را آنقدر کوچک کرده‌اند که فقط خوراک و تا حدودی پوشاک در آن تعریف می‌شود و دیگر جایی برای سفر رفتن، تفریح کردن و برآورده کردن خواسته‌های فرزندان در آن جایی ندارد.

🔹واقعا چگونه می‌شود در این شرایط زندگی کرد. مسؤولان محترم در دولت، مجلس و نهادهای دیگر یک روز در میان سخنرانی‌های هر روزه‌شان یک بار به مردم بگویند در این شرایط سخت چگونه زندگی کنند.

🔹بگویند با حقوق ۲ میلیون تومانی، چگونه هم اجاره خانه بدهند، هم خرج زندگی، هم قسط وام و ...تازه این برای افرادی است که سرماه حقوق در حساب‌شان است. وای به حال آنهایی که کار می‌کنند و پولی نمی‌گیرند و چند ماه حقوق طلب دارند.

🔹در مورد خانواده‌هایی که بیماری هم دارند حرف نمی‌زنیم که مثنوی هفتاد من است. واقعا نمی‌دانم آنهایی که یک سرطانی در میان خود دارند چگونه از پس مخارج دارو و هزینه درمان بر می‌آیند.

🔹لطفا فکری به حال مردم کنید. هرکدام‌تان که می‌توانید، فرقی نمی‌کند. اصلاح طلب ، اصول‌گرا، میانه‌رو، تندرو، هر کدام که شد، فکری به حال نان مردم کنید که سخت از تنور بیرون می‌آید.

🔹زندگی سخت شده است، سخت از هر زمانی که فکر کنید. لطفا کمی از باری که به دوش مردم است بردارید و بگذارید کمی، تنها کمی عادی زندگی کنیم.

تکمیل شده پویا منصفی

برداشت از : 
✍️مصطفی داننده

 

کلاهبرداری پویا منصفی
 

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی
  • ۰
  • ۰

اینجانب علیرضا موسوی عموی نیما موسوی که به خاطر سهل انگاری و جوانی و بی خردی در کشور اکوادور دستگیر شده بود کمال تشکر خود را از طرف خانواده موسوی خدمت ایشان و متعاقبا سفارت ایران و وزارت امورخارجه عرض میکنیم و پیام تشکر ما در روزنامه همشهری مورخ ۲۴\۵\۱۳۹۸ انتشار گردید . 

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی
  • ۰
  • ۰

💠آمریکا تابحال از هیچ کشور خارجی شکست نخورده است

🔹آمریکا تابحال از هیچ کشور خارجی شکست نخورده است. درحالی که نیروی نظامی آمریکا تقریبا درهمه‌ی دنیا مداخله‌ی نظامی کرده یا حضور داشته است. تنها نیروی خارجی که توانست درداخل خاک آمریکا، قدرت آمریکا را به لرزه درآورد اسامه بن لادن بود.

🔹هرکشوری که با آمریکا درخاک خودش بجنگد برفرض که شکست نخورد، پیروز هم نخواهد شد. چراکه آمریکا به سرمایه وتأسیسات و زیربناها ومردم آن کشور لطمه می‌زند اما خود آمریکا ومردمش درامن وامان خواهند بود!

🔹اگر آمریکا به ایران حمله کند نهایتا ایران می‌تواند به پایگاههای آمریکا درمنطقه حمله کند واگر جنگ شدت پذیرد درخوشبینانه‌ترین حالت، ایران کشورهای همپیمان آمریکا مثل اسرائیل وسعودی وامارات را باخاک یکسان می‌کند. این درصورتی است که آنها هم دست وپا بسته باشند. اما آیا این فرض خوشبینانه به آمریکا لطمه‌ای خواهدزد؟ خیر.

🔹چون محصول نهایی این منازعه خاورمیانه‌ای سوخته است. خاورمیانه‌ای که تمام آرمانها، سرمایه‌ها وقهرمانانش نابود می‌شوند وبه جای آنها مردمانی سرخورده ولطمه‌دیده از جنگی تباه و ویرانگر کشورها را به دست می‌گیرند وبیشتر از همیشه رام ومطیع آمریکا خواهند شد. وسپس زیرساختهای نابود شده را به شرکتهای آمریکایی خواهند داد تا بازسازی کنند. نفت تولید شده صرف خرید مجدد سلاح‌هایی خواهد شد که درجنگ پیشین نابود شده است. اروپا مفلوک‌تر از قبل تحت قیمومیت وچین تحت سلطه‌ی مطلق انرژی آمریکا قرار خواهد گرفت!

 هرگونه جنگ وجنگ‌طلبی محکوم است، کسانی که درایران به دنبال جنگ با آمریکا هستند درصورتی می‌توانند حرف ازاحتمال پیروزی بزنند که درداخل خاک آمریکا با او بجنگند. تازه آن‌وقت این فرض مطرح می‌شود که احتمال پیروزی شما درداخل خاک آمریکا چقدر است. اگر چنین طرحی ندارید پس لطفا بی‌خیال جنگ با آمریکا بشوید وکنار بروید تا سیاستمداران کارشان را انجام دهند! اشتباه سهراب سپهری این بود که می‌گفت: «جای مردان سیاست بنشانید درخت تا هوا تازه شود.»

🔹اگر خواننده‌ی نوشتجاتم باشید از یکسال قبل ازپیروزی ترامپ عرض نمودم او برای جنگ با ایران می‌آید ودر انتخابات آمریکا به دلایلی پیروز خواهد شد. همین اتفاق هم افتاد. پرواضح بود که بایستی ازهمان زمان ایران نحوه‌ی رابطه‌ی سیاسی با ترامپ را باهمان فرض طراحی می‌کرد. چه اینکه شخصیت کاسب‌مزاجانه‌ی ترامپ می‌توانست درسیاست بهتراز بقیه به بازی گرفته شود. نمی‌دانم شاید هم این طراحی صورت گرفت اما درعمل اجرا نشد یاوضعیت به دلایل عوامل خارج ازکنترل ایران درشرایط ناممکن قرار گرفت واحتمالا تقدیر ایران رفتن به سمت جنگ سخت است. کسی از من پرسید به تقدیر اعتقاد داری؟ گفتم بله. چون تقدیر برآیند مجموعه‌ای از رفتارها، اجبارها، توانایی‌ها، ناتوانی‌ها، درستی‌ها، اشتباهات، شرایط غیرقابل کنترل وغیره وغیره است.

🔹بالشخصه حسن روحانی راتخطئه نمی‌کنم اما شاید اوبیشتر از این توان نداشت تابیش ازمأموریتی که دربرجام داشت بردکترین سیاست خارجی ایران اثر بگذارد وبه همین خاطر مجبور شد پاسخ دعوت به مذاکره‌ی ترامپ را بارها وبارها ردکند! سیاست وسیاستمداران شعبده‌بازان عصرجدید هستند. می‌توانند معجزه کنند. ازوقتی که هاشمی رفسنجانی سیاستمدار برترکشور مرحوم شد کسی نتوانست جای او را پرکند. امیدوارم صاحبان اندیشه‌های سیاسی این روزها سکوت نکنند.

🔹یادمان باشدکه چهل سال پیش چه سکوتی برکشور حکمفرما شد وتعدادی ازروشنفکران چپ (مذهبی و غیرمذهبی) چگونه خلق را برآشوباندند وکار به کجا انجامید. امروز به مدد همین مدیاهایی که همان آمریکای جهانخوار به ما داده است می‌توانیم به سهولت اندیشه‌ی خودرا درمیان بگذاریم ونگذاریم کشور درآتش یک جنگ مهیب بسوزد.

🔹شاید حتی این نوشتجات تلاشی مذبوحانه باشد. مثل آن‌روزهایی که دروضعیتی مستأصل به خیلی‌ها می‌گفتیم که احمدی‌نژاد کشوررا نابود خواهد کرد وما با همه‌ی انتقادات باید به هاشمی رفسنجانی رأی بدهیم اما شنونده با نگاه عاقل اندرسفیه وپوزخندی تند با قصد انتقام از آخوندها یا رانت‌خوارها یا فسادها یا ... به احمدی‌نژاد رای داد. ونهایتا درحماسه‌ای باشکوه 17 میلیون نفر از امت همیشه درصحنه، کشور را درچاه ویلی انداختند که هنوز هم درنیامده است. 

🔹دستکم برای آنهایی که پس از ما براین خاک قدم می‌گذارند. اینهارا به دقت خواهند خواند تابدانند درآن زمانِ تیره وتار اندیشه‌ورزان وسیاستمداران چه می‌دیدند وچه می‌گفتند وچه می‌کردند! تابدانند، بودند کسانیکه بارها وبارها حاکمان را ازفرورفتن ودرغلطیدن به جنگی موهوم، بی‌معنا وخسارت‌بار انذار دادند!
منبع: ایران تجارت
پویامنصفی

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی
  • ۰
  • ۰

جت لگ یا خستگی پرواز

 

یک عارضه موقتی است که در اثر سفر هوایی به مناطقی که از نظر زمانی با هم اختلاف زیاد دارند، اتفاق میافتد. طی مسافرت‌های طولانی، ترشح هورمون ملاتونین که در تنظیم ریتم‌های شبانه روزی دخیل است، کاهش یافته و موجب اختلال در ساعت خواب و بیداری فرد می‌شود. مثلا اگر از شش منطقه زمانی عبور کرده باشید، سه تا 5 روز طول می‌کشد تا بدن با منطقه زمانی جدید تطبیق پیدا کند.
 بهترین اقدام برای پیشگیری از جت لگ، خواب کافی قبل از سفر است.
نوشیدنی‌های کافئین دار را قبل، حین پرواز، و بعد از آن به هیچ وجه ننوشید. کافئین باعث کم آبی بدن شده و برنامه خواب را مختل می‌کند. علاوه بر این، کافئین اضطراب در طی سفر را شدیدتر می‌کند. به جای کافئین تا می‌توانید، آب بنوشید. نوشیدن آب باعث می‌شود سریع‌تر با منطقه زمانی جدید سازگار شوید.
در حین پرواز تحرک داشته باشید و ورزش‌های کششی انجام دهید. حتی در حالت نشسته، پاهای خود را تکان دهید. زانوها را خم کنید، بایستید و دوباره بنشینید. هر یک ساعت، راه بروید. قرص‌های خواب آور را به هیچ وجه مصرف نکنید.
اگر هنگام روز به مقصد می‌رسید، میزان خواب خود را در طول پرواز افزایش دهید. اگر شب هنگام به مقصد می‌رسید، از خواب در هواپیما چشم پوشی کنید تا هنگام رسیدن به مقصد بتوان به خوبی استراحت نمود.
قبل و حین پرواز به هیچ وجه سراغ نوشیدنی‌های الکلی نروید.
در طی پرواز کفش و یا لباس راحت بپوشید.
هر چه زودتر با وضعیت محلی مقصدی که انتخاب کرده‌اید، سازگار شوید. اگر به وقت محلی، ظهر به مقصد رسیده‌اید، ناهار بخورید نه صبحانه. اگر 6 بعد از ظهر به مقصد می‌رسید، وعده شام را انتخاب کنید نه ناهار. اگر همیشه ساعت 11 شب می‌خوابید، هنگام رسیدن به مقصد نیز این ساعت را برای خواب انتخاب کنید. تا می‌توانید تحرک داشته باشید. تحرک و ورزش باعث افزایش ترشترشح اندورفین شده و ریتم شبانه روزی بدن را سریع‌تر تنظیم می‌کند. در طول روز در معرض نور خورشید قرار بگیرید. نور خورشید باعث کاهش تولید ملاتونین در طول روز خواهد شد و به این ترتیب روند تنظیم مجدد ساعت بدن شما آغاز می‌گردد.
هنگام شب، دمای اتاق خود را بین ۶۲ تا ۶۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا سریع‌تر بخوابید.
بهترین راه برای درمان جت لگ، پیشگیری از آن است. پس هیچ داروی خاصی برای از بین بردن علائم این عارضه وجود ندارد.

مجموعه مقالات اموزشی پویا منصفی

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی
  • ۰
  • ۰

اخیرا بعد از انهمه دستگیری و رسوایی ایرانیان بی گناه در مالزی و تایلند و اندونزی و یونان و ترکیه که هنوز برخی از انان در نوبت إعدام هستند دوباره تبلیغات فراوانی در رابطه با تجارت چمدانی با  پرداخت مبالغی برای انتقال بار توسط مسافرانی که از امریکا و یا کانادا عازم ایران و یا مسافرانی که عازم مالزی و یا کشورهای امریکای جنوبی و اروپا هستند در شبکه های اجتماعی به راه افتاده است.

📍هشدار !!!
⛔️این تبلیغات از مسافران می خواهند که سهمیه مجاز انتقال بار خود در هواپیما را در قبال پرداخت مبلغی به آن ها واگذار کنند و تجارت چمدانی در واقع چمدان خود را با بارهایی که به آن ها داده می شود پر کنند.

📌توجه کنید !!! 
٩٩ درصد این چمدانها برای انتقال مواد مخدر است ! 
⛔️چنان با نظم و دقت و زیرکی مواد را بصورت جامد ، حتی بصورت پلاستیک جامد درست میکنند و جا ساز میکنند که فقط مامورین فرودگاه ها با مجهزتین دستگاه ها متوجه میشوند ! البته گاهی هم نمیشوند ! 

⚖️هیچ باری و یا وسیله ای حتی یک کتاب را از کسی در فرودگاه قبول نکنید . 

📌بگذارید به شما بگویند عقده ای ! خسیس ! 
⚖️بهتر از ١٠ سال زندان و یا اعدام است

پویا منصفی وکیل بین الملل

 

پویا منصفی حتما بخوانید خیلی خیلی مهم

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی
  • ۰
  • ۰

در سال ۵۸ - ۳ زن تیرباران شدند.

١- پری بلنده  ٢- ثریا ترکه  ٣- اشرف چهار چشم! 

به جرم دایر کردن شهرنو و فریب زنانی که عمدتا 
رو به یائسگی می رفتند
هنگامی که شور انقلابی مردم را وا داشت 
تا آتش بر این محله بد نام بکشند
آیت الله طالقانی بانگ اعتراض برداشت 
که هر خانه نیاز به یک مستراح دارد و شهرنو 
مستراح بود برای پایتخت.

حال چهار دهه از آن ایام گذشته است و تهران دیگر محل مشخصی به نام شهرنو و قلعه ندارد! 
فاحشه ها شهر را سنگر به سنگر فتح کرده اند 
با شعار هر خیابان یک شهرنو! 
روسپیان نیز بسان دلبرک مغموم رمان مارکز به تازگی استخوان بلوغ ترکانده اند و سینه هایشان گل داده
نه فقط دخترکان نیستند چشم انقلابیون دو آتیشه روشن زنان متاهل که سهل است خبر آمده 
برخی از مردان هم تن فروشی می کنند! 
دوجنسه های حوالی پارک دانشجو بماند
دیگر خبری هم از کارت سلامت و معاینه ماه به 
ماهشان نیست برخی نیز به مبادله کالا به کالا 
برگشته اند تن مقابل غذا

اتوپیای اسلامی است دیگر
چشمتان روز بد نبیند... در شهرهای کوچک 
مردان بزرگ جثه افسار پاره کرده اند 
و به خردسالان چشم طمع می دوزند 
و در شهرهای بزرگ مردان کوچک وجدان 
به یک زن در یک شب سه بار تجاوز می کنند! 
بین خودمان بماند می گویند در برخی روستاها 
به دام و طیور هم تجاوز می شود! 
البته بعضی شهرها به درجه‌ای از آگاهی رسیده‌اند 
که فاحشگی را به رسمیت بشناسند 
با صیغه های چند ساعته! دمشان هم گرم.

به راستی در این تیرماه چه چیز را باید تیرباران کرد 
برای خلاصی از این آرمانشهر؟

قلمت بشکند تاریخ
اگر ننویسی که برای بهشت نادیده ات
زندگی را برای مردم جهنم کردند...

قلمت بشکند تاریخ
اگر ننویسی که به اسم دفاع از مستضعفان، زندگی های اشرافی برای خود و دوستانشان فراهم کردند...

قلمت بشکند تاریخ
اگر ننویسی که برای کارگر حقوق یک و نیم میلیون تومانی و برای خودشان حقوقهای نجومی تصویب میکنند...

قلمت بشکند تاریخ
اگر ننویسی که پس از کشته شدن جوانان وطن 
در راه دفاع از میهن برای صیغه کردن زنان آنان 
چه رقابتی داشتند

قلمت بشکند تاریخ
اگر ننویسی که الاغ سواران دیروزی
امروز ماشینهای ضد گلوله میلیاردی و پس افتاده هاشون پورشه سوارند...

قلمت بشکند تاریخ 
اگر ننویسی که به دلیل عدم لیاقت و مدیریت مسئولان فساد و خودفروشی و دزدی و بیکاری و اعتیاد و زمین خواری خود مسئولان و ورشکستگی کارخانجات و حق خوری کارگران و تجارت دختران به کشورهای عربی و افتتاح صیغه خانه زنان ایرانی برای عربها در شهرهای مذهبی و انگ تروریسم بودن بر پیشانی هر ایرانی در این کشور بیداد میکند...

قلمت بشکند تاریخ
اگر ننویسی که شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس 
مختص مردم بود و تفریح و زندگی و تحصیل در آن 
کشورها مختص مسئولان و فرزندانشان

قلمت بشکند تاریخ
اگر ننویسی که با اسلام
همه مردم و جوانان را از زندگی سیر کردند

قلمت بشکند تاریخ
اگر ننویسی بلایی را که بر مردم این سرزمین نازل شده است بلایی است که حتی چنگیز و اسکندر به سر این مردم نیاوردند.

بیایید تاریخ را بخوانیم
و از تاریخ عبرت بگیریم

پویامنصفی

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی
  • ۰
  • ۰

🛑وضعیت وخیم پناهندگان #ایرانی پس از شیوع کرونا؛ ترکیه «آخر خط» است 

پویا منصفی وکیل مدافع حقوق بشر عضو وکلای حقوق بشر امریکای جنوبی


هزاران پناهجو دیگر برای ماندن در ترکیه ظرفیت ندارند و تنها راه برایشان بازگشت به ایران است. آنهم در شرایطی که در هرگوشه‌ای از کشور کوهی از مشکلات اقتصادی و امنیتی گریبان ملت را گرفته است.

با شیوع کُرونا وضعیت ایرانیان پناهجو به ویژه در کشورهایی مثل ترکیه و یونان بسیار سخت‌تر از گذشته شده است.
پیامدهای ناشی از شیوع این ویروس به سرعت و شدت خود را به زندگی پناهجویان تحمیل کرد و چنان زندگی و گذران امور را برای بسیاری از آنها سخت کرده که بسیاری از پناهنده‌ها ترجیح می‌دهند با وجود مخاطرات فراوان و تهدیدات امنیتی و قضایی به ایران باز گردند!
در ترکیه که بیشترین تعداد پناهجویان ایرانی در شهرهای مختلف این کشور ساکن‌اند مشکلات برای پناهنده‌ها از مدت‌ها قبل آغاز شده بود. تغییر قوانین سبب شد عمده مسئولیت‌های حقوقی که سازمان ملل در قبال پناهجویان برعهده داشت و نظارت نصفه و نیمه‌ای از سوی کمیساریای عالی پناهندگان بر آن حاکم بود به دست دولت و پلیس ترکیه سپرده شود.

به مرور بیمه شماری زیادی از آنها قطع شد و فشار برای جلوگیری از اشتغال آنها به کارفرمایان ترکیه بیشتر شد. خدمات نسبی که از طرف سازمان ملل به پناهنده‌ها ارائه می‌شد به سرعت در ماه‌های اخیر قطع شدند و اکنون دیگر نه کمیساریای عالی پناهندگان پاسخگو است و نه دولت و اداره مهاجرت ترکیه


با شیوع کُرونا رجب‌ طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تصمیم گرفت تا برای فشار به اروپایی‌ها مرزها را باز کند و پناهجویان را تشویق کرد تا از طریق مرز به خاک اروپا وارد شوند اما مرزبانی یونان به شدیدترین وجه ممکن با پناهنده‌ها برخورد کرد و با گازاشک ‌آور و باتوم از آنها استقبال کرد.
شمار زیادی از پناهنده‌ها به همراه همسر و فرزندان خود که اغلب کودک بودند هفته‌ها در سرمای هوا با وجود خطرات ناشی از کرونا در مرز و در بدترین و فلاکت ‌بارترین وضعیت روزگار گذراندن اما راه به روی آنها باز نشد. کم نبودند هوطنانی که درآن اوضاع آشفته مورد سرقت و تعرض قرار گرفتند و نه راه پس داشتند و نه راه پیش.
بخش عمده پناهنده‌های ایرانی در ترکیه یا اقلیت‌های دینی به خصوص نوکیشان مسیحی‌اند و یا فعالان سیاسی و گروهی نیز دگرباشان جنسی. قطع شدن بیمه پناهجویان سبب شد در شرایطی که پس از کرونا حفظ سلامت و رعایت بهداشت ضروری است و نیاز به درمان افزایش پیدا کرده هیچ پشتوانه‌ای نداشته باشند. مخارج درمان به صورت آزاد بسیار سنگین است و تقریبن از عهده اغلب پناهجویان خارج است.
معدود ایرانی‌هایی که با خوش‌شانسی توانسته بودند در ترکیه شغلی نیمه وقت با حداقل دستمزد برای خود دست و پا کنند با شیوع کرونا بیکار شدند و اندک درآمد خود را نیز از دست دادند. در همین حال قیمت‌ها به ویژه اجاره مسکن و خوراک افزایش پیدا کرده است. اینها اما همه گرفتاری‌ها و مشکلات نیست.
در عمل پروسه پذیرش پناهندگی و رسیدگی به پرونده پناهجویان نیز متوقف شده است. پس از فرمان دونالد ترامپ مبنی بر محدود شدن پذیرش پناهنده دیگر کشورها از جمله کانادا و استرالیا نیز روند رسیدگی به پرونده‌ها را در عمل متوقف کردند و به ایرانیان روی خوشی نشان ندادند به طوریکه در دو سال گذشته فقط تعداد اندکی از پناهندگان ایرانی، آن هم با شرایط خاص توانستند مجوز پرواز به کشور سوم را دریافت کنند.
ترکیه و همچنین یونان برای بسیاری از پناهجویان «آخر خط» است. آنها دیگر برای ماندن ظرفیت ندارند و تنها راه برایشان بازگشت به ایران است. آنهم در شرایطی که در هرگوشه‌ای از کشور کوهی از مشکلات اقتصادی و امنیتی گریبان ملت را گرفته است.
پروازهای ترکیه به ایران چهار ماه است متوقف شده‌اند اما گزارش‌های دریافتی حاکیست تعدادی از پناهجویان حتا در شرایطی که می‌دانستند بازگشت به ایران برای آنها دردسرساز است ترجیح دادند با اتوبوس‌ به کشور باز گردند و بسیاری دیگر مصمم به بازگشت هستند. آنهایی که بازگشتند حتا نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظارشان است اما مطمئن بودند در ترکیه عاقبتی ندارند.

پویا منصفی

 

تشکر و قدردانی از اقای دکتر پویامنصفی و کیل ایران در اکوادور و ونزوئلا پویامنصفی

  • دکتر پویا منصفی وکیل و مشاور در امریکای جنوبی